Ik ben Sjef Hertog en de trotse eigenaar van een Donnet-Zedel uit 1925.

De auto wordt door mijn kleinkinderen liefkozend Brum genoemd. Brum is een lief, klein, geel autootje uit een kinder-TV-serie.

 

brum_small

 

 

 

Mijn kenteken is ZZ-43-20. Dit bijzondere kenteken heeft een paar restricties:

 
  • aangezien de verlichting niet voldoet aan de officiële eisen mag ik niet op straat als verlichting verplicht is;
 
 
  • omdat de wagen alleen een trommelrem op de cardanas heeft (en dus niet voldoet aan de tegenwoordige rem-eisen) is de toegestane snelheid 40 km/u.

 

2007.07.26.31

 

Mijn Donnet Zedel heeft motornummer 12537 en chassisnummer 15890
Het chassisnummer moet normaal gesproken ongeveer overeenkomen met het motornummer, maar bij mijn Donnet Zedel is dat niet het geval. 

Motornummer 12537 is volgens de heer Eric Lepicard (Club Donnet Zedel) omstreeks juni 1925 gefabriceerd en wijst op Type G1.
Het bij het motornummer behorende chassisnummer 12537 is waarschijnlijk tussen december 1925 en januari 1926 gebouwd. Mijn chassisnummer 15890 (ca september 1926 in Gennevilliers) wijst op Type G2, maar dit komt niet overeen met alle overige kenmerken.

De maten van het chassis komen overeen met Type G1.

Mijn Donnet Zedel heeft thermosifon-koeling. Type G2 had standaard een koelventilator.

De bladveren liggen parallel met de chassisliggers. Bij Type G2 lagen de bladveren niet parallel met de chassisliggers.

De voetrem (trommelrem) is gemonteerd op de cardanas, de handrem (trommelremmen) op de achterwielen.

Het draaipunt van de handremhandle zit vóór de accubak. Dit wijst op Type G1;

Lichte achterbrug (vanaf chassisnummer 10976 nieuwe achterbrug).

Het smeerpunt van de achterbrug zit niet op achterkant van het differentieel; ook dit wijst op G1.

De spatborden zijn van type 1927 (vanaf september of oktober 1926 tot oktober 1927).

Het chassisnummer is niet in de ligger gegraveerd, maar ingeslagen. Dat wijst er op dat het chassisnummer niet bij deze auto hoort. We kunnen er zeker van zijn dat het chassisnummer, dat vermeld is op het identificatieplaatje (op het dashboard geschroefd) van een andere auto afkomstig is. 

Het betreft in ieder geval een “G1” van tweede helft 1925 met een chassisnummer, dat in de buurt van het motornummer 12537 moet liggen.

Van Type G1 werden tussen augustus 1925 en eind april 1926 ca 4.600 stuks gemaakt. In 2005 waren er nog ongeveer 40 over.

De carrosserie is een Torpedo Commerciale, waarvan de achterklep naderhand is vastgelast

Op het dashboard zit een metalen plaatje met de tekst:

Pierre Hargous, Zinguerie, St Etienne – Bayonne (BP).

Vermoedelijk was de heer Hargous de eerste eigenaar van deze auto.

 

1975.00.00.01 Don-0002web 1986.00.00.06

 

De wagen is waarschijnlijk in Nederland geïmporteerd omstreeks oktober 1975 als onderdeel van een door een antiquair opgekochte boedel. Nadat hij tweemaal van eigenaar was veranderd werd hij omstreeks 1985 gerestaureerd.
De restauratie was ca maart 1987 gereed (bouwverklaring 10 maart 1987; een tijdelijk kenteken werd afgegeven op 28 april 1987).

Ik heb de wagen in 2002 in rijdende staat gekocht, maar kreeg al gauw problemen met de startmotor en de starterkrans. Aangezien het vliegwiel en de starterkrans niet los wilden was ik genoodzaakt de motor te demonteren om bij de krukas te komen.

Vervolgens bleek dat de krukas, de hoofdlagers en de kleppen in erg slechte staat waren. Aangezien het gieten van witmetalen lagers en het opspuiten en afdraaien van de krukas zeer specialistisch werk zijn, heb ik dit karwei overgelaten aan deskundigen. Vervolgens heb ik de motor weer in elkaar gezet en in het chassis gemonteerd.

Medio 2003 was de wagen weer rijklaar.